Kárpáti Vipera Nyúz

Baszkuráció és sziszegő nyelvöltögetés Ungon-Bergen által oda-vissza - KEKECBLOG

Kárpátaljai Szemle – diadalmaskodott a dilettantizmus

Azt gondoljuk, hogy diadalmaskodott a dilettantizmus

Lassan három hete annak, hogy igen furcsa honlapra találtunk, amely anyagokat még nem igazán tartalmazott, ám a magyar Informatikai és Hírközlési Minisztérum „személyében” már indulása percében volt támogatója. Talán nem ok nélkül gondoltuk, > hogy a KMKSZ rejtett honlapjára bukkantunk, vagyis a KMKSZ és csatolt részeinek újabb szélhámosságával állunk szemben, főként, hogy a szájt közvetlenül azelőtt került hálóra a maga primitív valójában, mielőtt a beregszászi Főiskolának eMagyar pontot adott volna át a nevezett minisztérium. A mindössze néhány (részben üres) belső oldalt és ellopott linkgyűjteményt (innen: kárpátalja.lap.hu) tartalmazó honlapon akkor még egy mailcímet sem találtunk, és azt is homály fedte, kik készítik.

Információink szerint akkori közleményünkkel komoly riadalmat keltettünk a szájt készítői és a pénzek felett diszponálók körében,

akiknek a fejébe nem fért bele, néhány órával a hálóra helyezése után mi hogyan leplezhettük le a pénzlenyúláson kívül semmilyen más látható célt nem szolgáló tákolmányt. Nos, talán jó informátoraink voltak. Vagy szimatunk. A lényeg, hogy lelepleztük.

És hogy a dolog mögött állók táborát jó helyen feltételeztük, azt most, miután 20 nap elteltével visszalátogattunk a Kárpátaljai Szemle honlapjára, bizonyítva láttuk. Impresszumot ugyan továbbra is szégyelltek kitenni, de egy árulkodó mailcím már (szemlesütve) ott virít a címlapon: szemle@kmf.uz.ua – a kukac utáni három betűből elég könnyű a Kárpátaljai Magyar Főiskolát mint háttérintézményt azonosítani.

A valamelyest megszaporodott belső oldalak alapján megállapíthattuk, hogy a szélhámosság most már koncepciótlansággal, illetve hát, mit szépítsük, dilettantizmussal párosult.

A rovatokba sorolt cikkek esetében, sajátos módon, 12 esztendőnyi hiányt fedezhetünk fel. A friss anyagok kivétel nélkül 2005-ös publikációk újraközlései (átvett anyagok más lapokból és könyvekből!), a További cikkek a rovatban cím alatt azonban az igen kevés idei anyagon kívül főként a néhai KMKSZ-bületin, a honlappal hasoncímű Kárpátaljai Szemle 1993-es (!) számainak beszkennelt oldalaira mutató linkek találhatók. Azaz ha színházi életünkről, irodalmunkról akarunk megtudni valamit vagy a társadalomtudományi publikációk szemléjét nézzük, akkor 2005-nek 1993 a követlen előzménye. A közbülső 12 év: néma csend. Ilyesmit azért még nem pipáltunk!

Az ember rákattint a 93-as publikációt hirdető címsorra, várva, hogy a szövegkeretben megjelenik a jelzett írás – de nem ez történik, hanem egy irdatlan nagy .jpg kép kezd letöltődni: a 93-as lapszámból beszkennelt egész oldal (amin alkalmasint persze nemcsak a jelzett írás van rajta, hanem más közlemények is; illetve, más esetekben, a cikkek végét, második felét hiába keressük: azok arra a következő oldalra estek, amely nincs belinkelve). Hiába a főiskola szellemi és infrastrukturális háttere (számítástechnika-oktatással), hiába az IHM-támogatás, hiába az ePont – a dilettantizmus mind fölött diadalmaskodik. A nyomtatott szöveg digitálissá konvertálásának néhány perces munkájára, úgy tűnik, már nem jutott a támogatásból. De még arra sem, hogy ne egész oldalanként, hanem cikkenként történjen a szkennelés és a linkelés.

Továbbra sem lehet semmilyen néven nevezhető koncepciót felfedezni az oldal felépítésében. Most szemlézünk vagy archíválunk? No meg a szemle tudtunkkal nem újraközlést jelent. Vagy Kárpátalján mégis? „Tudományos-ismeretterjesztő, kulturális és közéleti lap” – hirdeti az idegesítően jobbra-balra mászkáló alcím, azt sejtetve, mintha saját anyagokat közölnének, és nem csupa-csupa átvételt. No és nem lesz túl sok a profil? Mindent egy helyen? Még a sport meg a vallás belefért volna! És mondjuk a „primer kutatás” (külön rovat!) mióta tartozik a tudományos ismeretterjesztés körébe? Közélet? És hol van a publicisztikai, az interjú-, a riport-, a glossza-rovat? Netán az képviseli a közéletet, hogy a „figyelő” rovatba berakták három lap fejlécét (és semmi egyebet!)?? Röhej!

És még két jópofa baki. A honlapot égbe éppen nem menesztő korábbi írásunkban szóvá tettük, hogy az akkor irodalmunkat még egymagában képviselő egyetlen vers szerzőjének a nevét elírták. Másnapra azonban kijavították, no lám, dörzsöltük a tenyerünket, érdemes volt őket megfricskázni. Mostani látogatásunkkor azonban ismét ezt olvastuk:

Nos, a tudtunkkal a Főiskolával közeli nexusban álló, ott nemrégiben könyvbemutatót is tartó jeles beregszászi költő nem írja cz-vel a nevét.

A másik baki eléggé pikáns. Két cikket is találtunk, amely a Kárpáti Igaz Szóból vett újraközlés. Még ám a csak nyomtatásban megjelenő, Erdélyi-féle verzióból. Ám forrásként a lap weboldala van belinkelve, ahol ezek a cikkek még véletlenül sem találhatók meg!

Talán mondanunk sem kell, hogy ezen cikkek közül az egyik éppen Erdélyi Gábor nyilatkozata a lap helyzetéről, saját szemszögéből. Amely mellé a tisztelt szemlézőknek esze ágában sem volt odatenni a másik fél nyilatkozatát. Lehet, hogy tévedtünk, és mégis van koncepció?

Vélemény, hozzászólás?

Kárpáti Vipera Nyúz © 2016 Frontier Theme